При реалізації нашим підприємством електродвигунів різного призначення у споживачів виникає цілий ряд питань, що стосуються їх експлуатації і можливих неполадок, які можуть виникнути в процесі роботи.
Схема підключення електродвигуна, керованого з двох місць мало чим відрізняється від стандартної схеми підключення двигуна, керованого одним постом:
Зі схеми видно, що в неї лише додані ще дві кнопки «Пуск» і «Стоп» (пости обведені червоним і зеленим пунктиром). Зверніть увагу, що кнопки "Стоп" підключаються послідовно між собою, а кнопки "Пуск" - паралельно між собою в ланцюзі управління.
При натисканні будь-якої кнопки "Пуск" ланцюг котушки замикається, котушка втягується, а при розмиканні кнопки, напруга живлення котушки буде йти через блок-контакт КМ.
Переривання ланцюга управління забезпечується натисканням будь-якої з кнопок "Стоп".
Ця схема часто застосовується для підключення трифазного асинхронного електродвигуна там, де потрібно керувати обертанням вала двигуна - наприклад в гаражних воротах, насосах, різних навантажувачах, кран-балках і т. д.
Для реверсування електродвигуна реалізують схему яка змінює фазировку його напруги живлення. Наприклад: якщо підключення фаз електродвигуна умовно взяти як L1, L2, L3, то напрямок обертання валу буде протилежним, ніж при підключенні з фазировкою L3, L2, L1.
Особливістю реверсивної схеми підключення є застосування в ній двох магнітних пускачів. При цьому, головні силові контакти магнітних пускачів з'єднані між собою так, що при спрацьовуванні котушки першого з пускачів, фазировка напруги живлення електродвигуна буде відрізнятися від фазировки при спрацьовуванні котушки іншого.
При спрацьовуванні першого пускача KM1, його силові контакти притягуються (обведені зеленим пунктиром) і на обмотки електродвигуна надходить напруга з фазировкой L1, L2, L3. При спрацьовуванні другого пускача - КМ2, напруга на двигун піде через його силові контакти КМ2 (обведені червоним пунктиром) вже буде мати фазировку L3, L2, L1.
Магнітні пускачі підключені за стандартною схемою. Тільки в ланцюг кожної котушки послідовно включений нормально закритий блок-контакт іншого пускача. Це перешкодить замикання якщо помилково одночасно натиснути обидві кнопки «Пуск».
Звичайно існують, і придумані вони не вчора, у відповіді на перше питання, ми в загальних рисах навели приклади правильного включення електродвигуна, що не приводять до аварійного режиму роботи і як наслідок до пошкодження електродвигуна і передчасного виходу його з ладу. Але ми б хотіли більш детально висвітлити це питання.
Отже перш, ніж перейти до способів захисту електродвигунів необхідно розглянути найбільш часті і основні причини виникнення аварійної роботи асинхронних електродвигунів:
1. Однофазні і міжфазні короткі замикання - в кабелі, клемній коробці електродвигуна, обмотки статора (на корпус, міжвиткові замикання).
Увага! КЗ (коротке замикання) - найбільш небезпечний і частий вид несправності в електродвигуні, так як супроводжується виникненням дуже великих струмів, що призводять до перегріву і згорянню обмоток статора.
2. Теплові перевантаження електродвигуна - виникають, коли обертання валу сильно ускладнено (вихід з ладу підшипника, потрапляння сміття в шнек, запуск двигуна під занадто великим навантаженням, або його повна зупинка).
Найбільш частою причиною теплового навантаження електродвигуна, що приводить до ненормального режиму роботи є відсутнсть однієї з живильних фаз. Це викликає значне збільшення струму (в два рази перевищує номінальний) в статорних обмотках двох інших фаз.
В результаті теплового перевантаження електродвигуна -відбувається дуже сильний перегрів і руйнування загальної ізоляції обмоток статора, що приводить до замикання обмоток і повної непрацездатності електродвигуна.
Отже як же захистити електродвигун від струмових перевантажень?
Головний секрет полягає в своєчасному знеструмленні електродвигуна при появі в його силовому ланцюзі або ланцюгау керування великих струмів. Коли виникають короткі замикання.
Щоб захистити електродвигуни від коротких замикань, найбільш часто застосовують плавкі вставки (запобіжники), електромагнітні реле, автоматичні вимикачі з електромагнітним розривом, підібрані так, щоб вони могли витримувати високі пускові струми, але при цьому негайно спрацьовували при появі струмів короткого замикання.
Якщо стоїть завдання захистити електродвигун від теплових перевантажень в схему підключення електродвигуна застосовують теплове реле, що має в своєму виконанні контакти ланцюга управління - за допомогою яких подається напруга живлення на котушку магнітного пускача.
Якщо виникнуть теплові перевантаження - ці контакти розімкнуться і перервуть живлення котушки, що призведе до повернення групи силових контактів в початкове положення - електродвигун знеструмлений.
Найпростішим і безвідмовним засобом захисту електродвигуна від зникнення фаз буде додавання в схему підключення електродвигуна додатково магнітного пускача:
При включенні автоматичного вимикача 1 відбувається замикання ланцюга живлення котушки магнітного пускача 2 (при цьому робоча напруга зазначеної котушки має становити ~ 380 вольт) і замикання силових контактів 3 пускача, за допомогою якого (використовується тільки один контакт) подається живлення котушки магнітного пускача 4.
Включення кнопки «Пуск» 6 безпосередньо через кнопку «Стоп» 8 викликає замикання ланцюга живлення котушки 4, наступного магнітного пускача (її робоча напруга має значення як 380 так і 220 в), замикає його силові контакти 5, і на двигун подається напруга.
Якщо віджати кнопку «Пуск» 6, напруга з силових контактів 3 буде проходити через нормально розімкнутий блок-контакт 7, при цьому забезпечуючи нерозривність ланцюга живлення котушки магнітного пускача.
Як можна побачити з цієї схеми захисту електродвигуна, відсутність (з якихось причин) будь-якої з фаз, призведе до знеструмлення електродвигуна, що збереже його від теплових перевантажень і передчасного виходу його з ладу.